Veelzijdig fantastisch

Titel: Hersenschimmen

Auteur: Cocky van Dijk

Uitgeverij: Zilverspoor

Gelezen: november 2021 - paperback

Beoordeling: ××××× (5 uit 5)

Iedereen die het fantastische genre wilt leren kennen, kan ik dit boek aanraden. In 22 verhalen laat Cocky van Dijk de veelzijdigheid van het genre zien. Iemand die nooit een fantasyboek gelezen heeft, heeft waarschijnlijk wel een beeld bij het genre: kabouters, draken, tovenaars en prinsessen. Je zit er met dat beeld niet naast, maar het is wel maar een ieniemienie stukje van het totaal pakket. Met deze bloemlezing krijg je een goed beeld van alle invalshoeken en karakters die een fantasyverhaal kunnen verrijken.

Cocky laat zien hoe je met klassieke elementen een verrassende twist aan een verhaal kunt geven. Zo maakt de dwergin in Uit steen gehouwen een emotionele ontwikkeling door, die een brok in je keel veroorzaakt. 11.11 heeft een verrassend psychologisch aspect waar je als lezer soms even van moet slikken. Gewist beschrijft een mogelijke toekomst een grote stad, die me angstvallig realistisch voorkomt en Zo vrij als een vogel had zomaar een 1001-nacht vertelling kunnen zijn. Cocky speelt met perspectieven en schuwt de uitdaging niet om te schrijven vanuit ongebruikelijke personages zoals dieren of mythische verschijningen zoals djinns.

In ieder verhaal zit een snufje of een flink snuf humor, waarmee Cocky laat zien dat fantasyverhalen niet saai hoeven zijn. Hersenschimmen is een verhalenbundel die je uitdaagt een laag dieper te lezen, in het boek en in jezelf. Want zeg nu zelf, ons leven is toch ook een grote ongelofelijke aaneenschakeling van fantastische en minder fantastische gebeurtenissen? De verhalen in Hersenschimmen zijn boeiend, vermakelijk en laten een veelzijdigheid van het fantastische genre zie die alleen geschreven kan zijn door een talentvolle auteur.