Ode aan universele liefde

Titel: Ode

Serie: Ordo Entia

Auteur: Esmeralda van Belle

Uitgeverij: Godijn Publishing

Gelezen: 9 april 2021 - Godijntje

Ode is een Godijntje: een novelle waarmee een lezer op een laagdrempelige manier de schrijver en diens schrijfwereld kan leren kennen. Godijn Publishing heeft verschillende Godijn schrijvers een Godijntje laten schrijven; veelal zijn de Godijntjes op zichzelf staande verhalen in de wereld waar een boekenreeks van verschenen is. Ook dit verhaal beloofd een zelfstandig te lezen verhaal te zijn. In zeker zin is dat waar, maar er blijven ook veel vragen hangen. Zo heb ik na het lezen van Ode nog altijd geen idee wat Ordo Entia nu werkelijk is. Ook de tijd waarin het afspeelt is mij niet geheel duidelijk, al verraad de auto die aan het einde gebruikt wordt wel iets. Maar dat is pas aan het einde en zo zijn er meer elementen die me lange tijd niet duidelijk werden, of niet duidelijk geworden zijn, waardoor ik tot de helft van het Godijntje niet echt gegrepen werd door het verhaal.

Ode is een ode van Alfons aan zijn geliefde Casper. Ze houden van elkaar, maar hebben te kampen met regels in de wereld waarin ze wonen. Een relatie tussen mens en mythisch wezen (Alfons is een alf) is verboden. Toch kunnen ze elkaar niet loslaten, al zal Alfons dat uiteindelijk wel moeten wanneer Casper overlijdt. Wat mij opviel is dat het hier om mannenliefde gaat. Homoseksualiteit wordt, gelukkig, steeds gewoner in de literatuur, maar in fantasy boeken valt nog een ontwikkelingsslag te halen. Ik heb best wat fantasy gelezen, maar homoseksualiteit kwam ik zelden tegen. Blij verrast was ik dan ook dat Ode een ode is aan universele liefde: ongeacht ras (mens/alf) of geslacht.

Doordat Ode geschreven is uit Alfons en hij niet aan Casper hoeft uit te leggen waarom bepaalde regels zijn zoals ze zijn, kom je als lezer niet zo veel te weten over Ordo Entia en de tegenpartij (?) Aretikos. Al die vragen die opkomen, maakten dat ik niet echt in het verhaal kon komen. Als nieuwkomer in de Ordo Entia wereld weet ik te weinig om alles écht te begrijpen. Maar het klinkt wel spannend allemaal, dus in die zin is het nieuwsgierig maken naar de boekenreeks van Esmeralda van Belle gelukt.