Ijzig spannend en hartverwarmend

Titel: Kristallen hart

Serie: Drakenijs

Auteur: Cocky van Dijk

Uitgeverij: Zilverspoor

Gelezen: september 2021 - paperback

Zo betoverend als de kaft is, zo betoverend is het verhaal ook. In Kristallen hart volgen we Fenna en Isa, twee dames die hun mannetje staan in de IjsDrakenburcht. Isa is een priesteres en hoeder van het Zielenhof. Het is haar taak om de zielen van de overleden IjsDrakenburcht bewoners te bewaken. Maar het ijs waar de lichamen, en daarmee ook de zielen, in bevroren zijn smelt. De nood wordt steeds groter om een oplossing te vinden waarmee de zielen veilig gesteld kunnen worden. Gelukkig is daar Fenna, die een jaar lang komt studeren en leren in de IjsDrakenburcht. Met haar ervaren als drakenzieler heeft ze een frisse blik om de problemen van de IjsDrakenburcht aan te pakken. Ze gaat in gesprek met de draak Corcoron, die zich samen met andere draken van de IjsDraken heeft afgezonderd, wat niet zonder reden is gebeurt.

Lezers die meer van Cocky van Dijk hebben gelezen kunnen Fenna kennen uit de Drakenzielertrilogie. Ik heb die trilogie niet gelezen, maar ben wel heel nieuwsgierig geworden naar de verhalen. Zonder voorkennis van de Drakenzielertrilogie is het Drakenijs tweeluik goed te lezen. Je krijgt genoeg informatie uit de andere boeken om te begrijpen wat hier gebeurt én nieuwsgierig te worden.

Van Dijk neemt de lezer stapje voor stapje mee in een wereld vol ijzige spanning en vurige scènes. De personages zijn goed uitgewerkt, waardoor je als lezer je goed kunt verplaatsen in de keuzes die gemaakt worden. Hoewel de wereld bestaat uit ijs en sneeuw en de problemen van smeltend ijs de personages wanhopig maken, heeft het verhaal ook hartverwarmende scènes die je doen glimlachen. De inbreng van Zot, een draak met dwerggroei, is daarbij niet te missen. Dit is zo’n boek wat na een veelbelovend proloog, langzaam op gang komt. Van Dijk neemt genoeg tijd om de wereld neer te zetten en de verschillende verhaallijnen uit te werken. Zodra je halverwege het boek bent, ontstaat er ineens een stroomversnelling waardoor je steeds sneller gaat lezen omdat je wilt weten hoe het verder gaat. Gelukkig is er een deel twee en kun je na dit boek nog verder genieten van Fenna’s avonturen in de IjsDrakenburcht.