Personages die verrassend reageren

Titel: De Vallois

Auteur: Iris de Lis

Uitgeverij: Godijn Publishing

Gelezen: februari 2022 - paperback

De Vallois is samen met een aantal andere boeken op het Boek10 event van 2021 gelanceerd. Ieder boek heeft een eigen schrijf- en redactietraject doorlopen, maar het lanceerfeestje vierden de auteurs gezamenlijk. Het is een mooi initiatief van uitgeefster Elly Godijn, om de boeklanceringen, die doorgaans alleen in een stil hoekje van een boekwinkel plaatsvinden, vol in het voetlicht te zetten. Veel aandacht en ruchtbaarheid voor de boeken die zijn ontstaan door auteurs die lang gewerkt hebben om hun verhaal zo goed mogelijk op papier te zetten. Dat hebben zowel de auteurs als de boeken verdiend.

Omdat de lancering tijdens Boek10 een vaststaande datum is, zal er veel moeten gebeuren om alle boeken op tijd klaar te hebben. Ik vraag me af of het voor sommige boeken niet goed zou zijn om nog wat extra tijd te hebben, om de puntjes op de i’s te kunnen zetten. Ik denk dat het De Vallois goed had gedaan als er nog een extra redactieronde overheen was gegaan. Zo merk ik interpunctie foutjes op, lees ik zinnen die niet correct lopen en zie ik een kritische rug die niet kritisch is. De lijn van de voorkant stopt niet op de vouw, maar piept net een paar millimeter over de rug van het boek. Dit zijn schoonheidsfoutjes die ondervangen hadden kunnen worden. Daarom vermoed ik dat de Boek10-lanceerdatum een rol kan hebben gespeeld in de afwerking.

Maar, het doet niets af aan de inhoud van het boek. De Vallois is een boek vol spanning en intrige. Het heeft een lekker tempo en personages die soms verrassend reageren waardoor het boek nooit saai wordt. Sophie verliest haar beide ouders tijdens een moordaanslag in hun eigen landhuis. De daders zetten het pand in brand en Sophie weet ter nauwer nood te ontkomen. Gewond en met gebroken benen na een heldensprong van een hogere verdieping, wordt Sophie meegenomen naar een vreemd huis. Haar ontvoerders zorgen goed voor haar en al snel brengt dit Sophie verwarring. Ze haat de mensen die haar ouders vermoord hebben, maar ze is ook dankbaar voor diegene die aan haar bed staan en haar de nodige zorg geven. Ze ontdekt dat De Vallois achter de moordaanslag zit. De actiegroep hangt de Franse revolutie aan (1790). Ze strijden tegen de overmacht van de rijken, die handelen in mensen en goederen op een manier waar alleen zijzelf beter van worden. De Vallois strijdt voor gelijke rechten, maar komt er gaandeweg achter dat geld wel een belangrijke rol speelt in een machtsstrijd. Kunnen zij hun idealen aanhouden? En hoever kunnen ze gaan met moorden, voordat zij net zo erg zijn als hun vijand die handelt in slaven?

De verschillende belangen zijn verweven met complotten en dekmantels. De Lis weet het web van intriges overzichtelijk te houden voor de lezer, wat ik absoluut een compliment waard vind. De personages zijn goed gekozen en maken allen een eigen ontwikkeling door. We volgen verschillende personages en lezen dan ook uit verschillende perspectieven. Het had me geholpen als er aan het begin van een hoofdstuk de naam had gestaan van het personage door wiens ogen we kijken. Nu is het soms moeilijk te weten vanuit welk perspectief ik lees, omdat de verhaallijnen steeds intenser verweven worden met elkaar.

Het taalgebruik vind ik niet altijd passend bij de late 18e eeuw en ook niet bij de maatschappelijke klassen waarin de personages zich begeven. De vele malen eh, ah, ach en o had voor mij minder gemogen. Het vertraagt het lezen. Een extra redactieronde had hier wellicht wat mee kunnen doen.

Hoewel er een flinke dosis actie in voorkomt, kunnen liefhebbers van romantiek ook zeker uit de voeten met dit verhaal. Het deed me soms denken aan Pride and Prejudice. De liefde speelt een belangrijke rol, al is die in een tijd waarin je niet weet wie te vertrouwen is en wie niet, zeker niet gemakkelijk. Al met al is dit een boek waarmee je op een regenachtige zondagmiddag lekker op de bank kunt kruipen om jezelf even te begeven in een totaal ander leven.