Titel: Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt

Auteur: Haemin Sunim

Vertaling: Hennie Volkers

Uitgeverij: Penguin Books
Illustraties: Youngcheol Lee

Gelezen: april 2021 - e-book

‘Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt’ is een boekje met een hele lange titel én een lange resonantie, als je er de tijd voor neemt. Maar, de verleiding is groot om de korte tekstblokjes als snacks weg te werken. Voor je het weet heb je het uit en vraag je je af: ‘Wat heb ik nu eigenlijk gelezen?’

Haemin Sunim is een zen-monnik uit Zuid-Korea. Vanuit zijn Boeddhistische leefwijze reist hij de hele wereld over om te spreken en les te geven. In dit boekje vormen enkele van zijn ervaringen de kapstok voor de boodschap die hij wil overbrengen. Levensadviezen, (tegeltjes) wijsheden en uitspraken zijn verdeeld over 8 hoofdstukken: Rust, Mindfulness, Passie, Relaties, Liefde, Het leven, De toekomst, Spiritualiteit
Ieder hoofdstuk begint met een anekdote van Haemin Sunim. We lezen over zijn leven en zijn persoonlijke ervaringen. Vanuit die ervaring wordt een levensadvies geformuleerd, waarna het hoofdstuk afsluit met bekende en minder bekende ‘tegeltjeswijsheden’ en citaten van bekende leermeesters zoals de Dalai Lama. Sommige wijsheden zijn als stoplappen en dooddoeners, anders zijn verfrissend en uitdagend. Het is maar net, wat de lezer er van oppikt.

De persoonlijke stukjes vind ik interessant en geven een inkijkje in het leven van een zen-monnik, die doceert aan verschillende universiteiten. Helaas zijn de stukjes maar kort. De tekstblokjes met adviezen en wijsheden komt soms wat geforceerd over, omdat de samenhang me ontgaat. Een enkele keer vraag ik me zelfs af, wat die uitspraak in dit hoofdstuk doet en of het niet beter past bij een ander hoofdstuk. Tijdens het lezen stoorde ik me daaraan, waardoor ik afgeleid was van de boodschap van dit boek: dingen zie je alleen als je er de tijd voor neemt. In de voorbereiding voor het schrijven van deze recensie kwam ik dan ook tot een inzicht. Ik denk dat de auteur zo divers mogelijk heeft willen zijn en zoveel mogelijk mensen heeft willen aanspreken. Sommige citaten resoneren in mij door, terwijl ik andere vluchtig voorbij laat gaan. Deze werkwijze ben ik niet gewend van boeken met een spirituele inslag. Meestal volgen ze één lijn. Ze gaan uit van een bepaalde basis en werken vanuit daar verder. Dit boekje doet dat niet. Het lijkt eerder een grabbelton met uitspraken, dan dat er een leerlijn in te ontdekken valt. Het voordeel van deze opzet is dat er voor iedereen wel iets uit te halen valt, afhankelijk van de levensfase waarin je je bevind en welke valkuilen jij in je leven tegenkomt. Als ik terugkijk naar de zinnen die ik met mijn e-reader gearceerd heb, krijg ik een samenvatting die voor mij van waarde is. Met deze zinnen kan ik zelf de verdieping gaan opzoeken. Want verdieping, kun je niet verwachten in een boekje als dit. Wat ik mis in ‘Dingen die je alleen ziet als je er de tijd voor neemt’ is de kernboodschap. Je kunt de tekst in een adem uitlezen, zo dik is het boek immers niet, maar je kunt er pas iets van opsteken als je de tekst in je opzuigt en doorvoelt wat het voor jou betekend. Hier moet je de tijd voor nemen, anders komt het niet aan. De ware boodschap van het boek kom je dan ook pas tegen als je het boek al lang en breed uit hebt gelezen. Is dat een verdienste van het boek? Ik twijfel daarover. Dat is dan ook de reden dat ik dit boek 3 sterren geef en geen 4 of 5.

Mijn advies (om maar in de stijl van het boek te blijven) is dat je het boek op je gemakje leest en noteert wat jou raakt. Blader door het boek heen, je hoeft niet van voor naar achteren te lezen, en volg je intuïtie als het gaat om het lezen van de citaten/wijsheden. ‘In ieder van ons bevindt zich een innerlijke getuige die stil observeert wat er in en buiten ons gebeurt.’ Met hetgeen jij uit het boek haalt kan je dichter bij jezelf komen.