Zoveel neologismen maken nieuwsgierig

Titel: De schaduwkrijger

Serie: Het doodschap

Auteur: Cocky van Dijk

Uitgeverij: Zilverspoor

Gelezen: januari 2021 - e-book

In de Schaduwkrijger krijg je als lezer een inkijkje in de wereld van het Doodschap, de organisatie die de balans tussen leven en dood in stand houdt. We volgen drie personages: Ranah (meisje 16 jaar, Si'denn (man ca 18 jaar) en Rorrick (jongen ca 11 jaar), die ieder een eigen connectie met de dood hebben. Als lezer voel je aan dat deze verhaallijnen elkaar zullen gaan kruisen, maar hoe dat gaat gebeuren blijft tot het einde toe spannend. De personages zijn zo verschillend dat iedereen zich wel kan herkennen in een van de drie. Het verhaal is opgebouwd uit korte hoofdstukken die maken dat ik steeds sneller ging lezen. Hoewel het een dikke pil is, leest het vlot weg.

Ik was op voorhand wat terughoudend met het oppakken van dit boek, omdat ik niet zo dol ben op skeletten, schedels, demonen, duistere wezens en kwade geesten. Maar, na het lezen van de achterflap was ik toch nieuwsgierig geworden. Die regels van het Doodschap, wat zouden die inhouden? En hoe wordt je een schaduwkrijger? Het mediumschap van Ranah en haar lotsbestemming om een Zilveren Loper te worden... Zoveel neologismen maken me toch nieuwsgierig, dus ik heb het e-book gedownload. Ik heb het in een voor mij recordtijd uitgelezen, twee weken. Met het aantal skeletten en schedels viel het alles mee en kon ik goed overweg met die demonen. Het bleek een boek om van te genieten.

De schaduwkrijger krijgt vier sterren uit vijf. Zijn keuzes en overwegingen kan ik volledig invoelen, waarmee hij mijn favoriete personage van de drie is.

Een heerlijk Young Adult-boek om te lezen en ik kijk uit naar het volgende deel.