Ondertitel: Wijsheid van de Tolteken

Auteur: Don Miguel Angel Ruiz

Vertaling: Uitgeverij AnkhHermes

Uitgeverij: AnkhHermes

Gelezen: april 2023
Uitvoering: hardcover - recensie-exemplaar

Net als het vorige boek (Het gebed van Hans Stolp) dat ik voor Uitgeverij AnkhHermes mocht recenseren is dit een schat vol glinsterende parels in klein formaat (13X18 cm). In De vier inzichten deelt Don Miguel Ruiz zijn levenswijsheid die hij heeft opgedaan uit de cultuur van de Tolteken, een volk uit het zuiden van Mexico. De kracht van dit boek vind ik de duidelijke bewoording van complexe persoonsontwikkelingen en gedragingen. Waar andere auteurs honderden pagina’s nodig hebben om de vinger op de zere plek te leggen, zegt Ruiz waar het op staat. Met weinig woorden gaat hij minstens zo diep als menig ander auteur. In de algemene voorbeelden zal eenieder zich kunnen herkennen, waarna je het inzicht in de praktijk kunt toepassen.

We weten allemaal dat je op je woorden moet passen; een opmerking kan gemakkelijk verkeerd begrepen worden. Het eerste inzicht ‘Wees onberispelijk in je woorden’ maakt duidelijk wat de impact van woorden is en hoever het kan doorwerken. Sinds ik dit hoofdstuk gelezen heb, valt me op hoe vaak het voorkomt dat er woorden gesproken worden die anders bedoeld zijn. Hoe moeilijk het ook is om secuur te zijn met je uitspraken, het is nog altijd gemakkelijker dan het eigen maken van het tweede en het derde inzicht. ‘Vat niets persoonlijk op’ en ‘Ga niet uit van veronderstellingen’ hebben beide met de gevoelswereld te maken. Het is ongrijpbaar en lastig in de praktijk te brengen. Hoe alerter je wordt, hoe meer het opvalt dat we constant zaken op onszelf betrekken. Belangrijke inzichten, waar je een leven lang mee kunt oefenen. Gelukkig is daar nog een vierde inzicht, wat alle druk wat doet afnemen: ‘Doe altijd je best’. Je mag falen, dat is helemaal niet erg. ‘Doe je best, meer kun je niet doen,’ zei mijn vader vroeger. Hij had gelijk. Desondanks heb ik een innerlijke criticus ontwikkeld die graag een mening geeft, over alles. Dit geruststellende hoofdstuk voelde als een warme deken. Gelukkig maar, want het is een inleiding daar hetgeen onherroepelijk volgt als je deze vier inzichten als leidraad in je leven wilt opnemen: breken met oude inzichten. Je kunt geen nieuwe inzichten verwerven als je de oude niet onder de loop neemt en ermee afrekent. Ruiz herinnert je wat de stip op de horizon is: vrijheid. Hij schrijft: ‘De vrijheid waar we naar zoeken is de vrijheid onszelf te kunnen zijn, ons te kunne uiten.’

Boeken als De vier inzichten helpen mij, om mijn pad vrij te maken van indoctrinaties en zelfverwijt. Dit boek geeft inzichten, wel meer dan vier, waardoor ik me kan richten op het verfijnen van mijn leven. Het leert me hoe mijn leven is ontwikkeld en hoe ik het zelf verder kan uitrollen. Doordat Ruiz in duidelijke bewoording, tot de kern gaat, zal het herlezen tot nieuwe inzichten leiden. Maar inzicht alleen is niet genoeg, ik moet ernaar leven. Je leert niet zwemmen door te observeren, maar door het te ervaren. Met een boek als dit, kan ik leven met de inzichten – bij wijze van spreken – in mijn binnenzak.