Een goed werkboek om hekserij te leren kennen en te verdiepen

Titel: Heks in het groen

Ondertitel: Over oerkracht en natuurmagie

Auteur: Lunadea

Uitgeverij: AnkhHermes

Gelezen: oktober 2021 - paperback - recensie exemplaar

Het tweede boek van Lunadea leest als een verdieping van haar eerste boek. Waar ‘De weg van de heks’ ingaat op het gevoel en de sociale route naar acceptatie (van jezelf en je omgeving) die je als heks aflegt, gaat ‘Heks in het groen’ over de praktische invulling van het heks-zijn. Het boek begint dan ook bij de basis, de beginselen van hekserij. Verschillende vormen worden kort uitgelegd en de verbinding met de natuur – de basis van iedere hekserij – krijgt veel aandacht.

Lunadea heeft haar verhaal zo opgeschreven dat je het gevoel hebt dat ze tegen je praat. Pas als blijkt dat je interesse toont, en doorleest, gaat ze de diepte in. Ik vind het knap hoe ze de lezer stapje voor stapje meeneemt in haar wereld en uitlegt wat er allemaal mogelijk is. Steeds weer wijst ze erop dat iedere heks zijn of haar eigen invulling mag geven aan het heks-zijn. De ruimte die ze hiermee schept, voorkomt dat haar gekozen methode, als de enige juiste wordt neergezet. Ze geeft suggesties en vertelt wat haar ervaring is. “Volg je eigen intuïtie en doe niets waar je je niet prettig bij voelt,” is een van de wijze lessen uit ‘Heks in het groen’.

De kaft is gekleurd met vele tinten groen, aangevuld met geel, bruin en wit. Het beeld spreekt mij niet zo aan, al zijn de witte letters van de titel wel lekker duidelijk. Leuk details vind ik dat de tekeningen die als collage de kaft versieren, in het boek terugkomen; aan het begin van het hoofdstuk en als opsommingstekens. Echter vind ik de vormgeven en de opmaak van tussenkopjes niet overal even geslaagd. Zeker in de eerste hoofdstukken is het soms wat verwarrend; is het nu een hoofdstuk, paragraaf of een deel van een opsomming? Dit maakt dat ik in het begin moeilijk mijn aandacht bij het verhaal kon houden. Als de opmaak duidelijker zou zijn, zou je als lezer beter weten waar je in het verhaal zit. Gelukkig is het Lunadea’s vertelstem die een hoop goed maakt. Ieder hoofdstuk begint ze met een persoonlijke anekdote, waarmee ze het onderwerp inluidt. De oefeningen zijn waardevol en lijstjes, zoals materialen die een element symboliseren, maken dit boek tot een goed werkboek om hekserij te leren kennen en te verdiepen.

Ik was erg gecharmeerd van de vergelijking tussen de maanfases, seizoenen en levensfases: geboorte, ontwikkeling, dood. Zoals we de maan aan de hemel zien groeien en afnemen, zo zien we gedurende het jaar de planten groeien en verwelken en groeien mensen tijdens hun leven totdat ze aan het einde overlijden. Deze cyclus is overal in de natuur terug te vinden; in het groot en in het klein. Kijk niet alleen om je heen, maar kijk ook in jezelf; je bent immers onderdeel van de natuur. Als je met het ritme meebeweegt, zul je meer over jezelf te weten komen en kun je deze energie inzetten om nieuwe zaken de manifesteren. Ook in andere hoofdstukken legt Lunadea uit wat het belang is van jezelf leren kennen. Pas als je weet wie je zelf bent, kun je jouw magische krachten ontwikkelen en inzetten voor het goede.