Prachtig, zowel vanbinnen als vanbuiten

Titel: Ijzerhart

Auteur: Mara Li

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing

Gelezen: maart 2021 - paperback

Als ik een boek in handen krijg dan bekijk ik eerst de kaft, een snelle blik op de achterkant en dan laat ik alle bladzijdes onder mijn duim door glijden. De geur stijgt op uit het boek en met die geur vang ik gelijk een sfeer van het verhaal op. Toen ik dit deed met Ijzerhart, maakte mijn hart, van vlees en bloed, een sprongetje. De magie van het verhaal sprankelt eraf, mede door de illustratie aan het begin van ieder hoofdstuk. Oooh wat hou ik van boeken die niet alleen inhoudelijk goed zijn, maar er ook prachtig uitzien. Met IJzerhart heb ik er zo een in handen.

De kaft is prachtig vormgegeven door Dutch Venture Publishing. We zien een dame met lang haar en rode lippen. Ze draagt een kap die symbool staat voor de zaken die ze niet aan iedereen wil blootgeven. Het felle licht achter haar en de cirkels die laten zien hoe alles met elkaar samenvalt in een groot complex systeem, geeft al weer dat dit verhaal gaat over het volgen van je hart naar je ware bestemming. Onder de titel zien we een bliksemschicht die rakelings langs het kasteel Eikenburcht schiet. Daar is het te doen. In dat kasteel zal het verhaal tot een breekpunt komen, zullen levens veranderen of misschien wel eindigen.

Aan de achterkant van het boek valt net zoveel af te lezen. De tekst vertelt dat het verhaal gaat over de jonge weefster Cliona, die onheilspellende dromen heeft. Ze is als baby gevonden in het bos, dat achter de tekst te zien is. Deze plek speelt een belangrijke rol in het verhaal, want vanaf hier is het kasteel van Heer Declan te zien. De komst van Heer Declan doet in het dorp veel stof opwaaien. Sommige mensen zijn blij met zijn komst, andere hebben minder op met de charmante en ogenschijnlijk ruimhartige man. Cliona heeft haar bedenkingen bij de landheer en zijn dienstknecht Cú (Iers voor hond) roept bij haar tegenstrijdige gevoelens en verwachtingen op.

Ik heb het verhaal met veel plezier en spanning gelezen, omdat ik me kon verliezen in de sfeer van Ierland in de tiende eeuw.