Nieuwsgierig naar Delft

Titel: De acht poorten

Serie: Ron & Geertje-trilogie

Auteur: Ronald van Assen

Uitgeverij: Godijn Publishing

Gelezen: juli 2021 - paperback

De acht poorten van Ronald van Assen heb ik in een dag uitgelezen. Dit jeugdboek van 152 pagina’s leest vlot weg. We volgen Ron (16) die in de Botanische tuinen van de TU Delft in de vijver valt. Het blijkt een tijdpoort te zijn en Ron wordt wakker in 1654. Daar moet hij verschillende opdrachten uitvoeren om terug te kunnen keren naar 2018. Gelukkig krijgt hij hulp van Geertje, een meisje die samen met haar vader zes dagen in de week werkt in de boomgaarden van boer Jan. De vijver in de boomgaard bevindt zich op de plek waar ruim drie eeuwen later de Botanische tuinen zijn. Zoals verwacht begrijpen Ron en Geertje niet wat er gebeurt is. De ander ziet er vreemd uit. Ook de taal is anders dan ze gewend zijn. Ron vindt Geertje maar een rare griet, en Geertje vraagt zich af of Ron ontsnapt is uit het dolhuis. Toch besluit ze hem te helpen en neemt Ron mee naar een kennis, broeder Edward. Die kent een verhaal over tijdreizen en weet wat Ron moet doen om terug te keren naar 2018.

De schrijfstijl is recht toe recht aan. Voor kinderen is het duidelijk wat er gebeurt. Ik heb het boek ook laten lezen aan een pubermeisje en ze was enthousiast. De toegankelijk schrijfstijl en de korte hoofdstukken zullen daar zeker aan bijgedragen hebben. Als volwassene miste ik diepgang en spanning. Verschillende historische figuren passeren de revue, wat van mij uitgebreider had gemogen. Toch heb ik het boek in een ruk uitgelezen, wat waarschijnlijk komt door het enthousiasme van de schrijver wat je tussen de regels kunt lezen. Je merkt dat dit boek geschreven is vanuit liefde en toewijding om een verhaal te vertellen over Delft. Ik ken Delft niet en vind het daardoor moeilijk om de stad voor me te zien. Als je Delft wel kent kan ik me voorstellen dat je Ron door de straten en langs de grachten ziet lopen. Leuke toevoeging aan dit boek zijn de drie wandelroutes achterin, waarmee je zelf de stad kunt verkennen en herkennen uit het verhaal.

De acht poorten is het eerste deel van de Ron & Geertje-trilogie. Het tweede deel, Een boodschap uit het verleden, speelt zich af in onze huidige tijd. Zo heb ik begrepen uit de boekomslag. Ondanks dat ik meer van dit boek had verwacht, ben ik wel benieuwd wat Van Assen in de andere delen voor de lezers in petto heeft.