Titel: Starseed

Ondertitel: Je ware kosmische aard en zielsmissie leven als sterrenkind

Auteur: Rebecca Campbell

Vertaling: Hennie Volkers

Uitgeverij: AnkhHermes

Gelezen: januari 2021 - paperback - recensie-exemplaar

Dit is een boek voor mensen die zich niet geheel thuis voelen in deze wereld en het gevoel hebben dat er meer is. Zij die een herinnering aan een andere plek altijd bij zich gedragen hebben, zonder precies te weten wat die plek werkelijk is. Ben jij zo iemand? Pak dan dit boek en lees.

Sommige zielen hebben meer dan alleen het leven op aarde ervaren, en door vragen te stellen over het mysterie van onze eigen ziel kunnen we een glimpje opvangen van die rol die we spelen in de grote kosmos van het leven. Dit boek helpt bij het stellen van vragen en het ervaren, voelen, diep weten van antwoorden. Iedere hoofdstuk is als een minigesprekje tussen Campbell en jou, de lezer. Zij vertelt iets en vraagt wat jij erbij voelt. Je kunt het boek van voor naar achteren lezen, maar ook halverwege invallen of openslaan waar het boek opengeslagen wil worden. De zielsvragen en sterrenactivaties (soort meditaties) helpen je om hetgeen je gelezen hebt te integreren en te vertalen naar de praktijk.

Een starseed is iemand die weet dat hij/zij een multidimensionaal wezen is en dat het leven meer is dan wat we hier op aarde zien. Ik heb altijd geweten dat ik uit andere levens kan putten. Ik weet soms dingen die ik niet kan weten. Dankzij het leven van boeken als Starseed krijg ik grip op dat ongrijpbare gevoel. Dit is een contradictio in terminis, want ik zal nooit grip krijgen op zaken die mijn aardse leven te boven gaan. Gelukkig maar. Ik ben immers naar de aarde gekomen voor een menselijke ervaring. Als we inzien waarvoor we hier gekomen zijn, kunnen we leven naar onze zielenwensen en onze missie volbrengen.

Een boek als Starseed helpt om de focus te vinden en de stormen die op ons afkomen te weerstaan. Het heeft me vertrouwen gegeven dat ik zo gek nog niet ben en dat ik de kracht in me heb om van mijn leven het bevredigendste leven te maken dat mogelijk is. Door onze ziel te erkennen, kunnen we een groter deel van onze levenskracht aanspreken. De ware kracht zit namelijk ín onze ziel.

“Probeer niet de hele dag je uniekheid in een hokjeswereld te stoppen. Je ziel heeft ruimte nodig om te ademen, zodat ze in deze wereld verweven kan worden.”

Ik ben blij dat de vertaler heeft besloten om het woord starseed aan te houden. Starseed dekt volledig de lading. Een woord als sterrenzaad heeft totaal niet de kracht van starseed. Een andere optie was geweest om het te vertalen als sterrenkind. Dit woord wordt vaker gebruikt in spirituele kringen en in de New Age beweging. In dat geval had de allegorie niet haar werk kunnen doen. Starseed is woordelijk verbonden met ‘plant jezelf op aarde’, ‘wij zijn als bloemen’, ‘de sterrenhovenier’ en ga zo maar door. Door de beeldspraak op alle vlakken van het boek door te trekken weet Campbell een totaal plaatje te maken, wat voor zichzelf spreekt en waar je je als lezer in herkend; ik tenminste wel.

Daarbij ben ik al net zo te spreken over de keuze van de cover. Het originele, Engelse, boek heeft een glimmende kaft. Symbolisch mooi, omdat het licht weerkaatst en je met wat inspanning een glimp van jezelf in kunt zien, maar ook een beetje popiejopie. Het doet me te veel denken aan een schoolagenda voor tienermeisjes, wat de verwachting van de inhoud mijns inziens niet ten goede komt. Dit boek is zacht van kleur, lief en rustig. De letters hadden in goud gemogen, maar deze goudlook doet het ook erg goed. Het boek heeft een fijne uitstraling, met een aansprekende ondertitel: Je ware kosmische aard en zielsmissie leven als sterrenkind.

Voor verdieping van het boek zijn er online meditaties en workshops beschikbaar en kun je via sociaal media in contact komen met al die andere starseeds over de hele wereld die ook het boek gelezen hebben via #letterstoastarseed.