Geen Twilight, maar ...

Titel: Verlangen

Serie: - (Al is er wel een vervolg, namelijk Onrust en komt er een derde deel Wanhoop)

Auteur: Charlotte M. Baas

Uitgeverij: Zilverbron

Gelezen: november 2020 - e-book

Als Twilight-liefhebber kreeg ik de tip om dit boek te lezen. Na het proloog werd ik gelijk dolenthousiast. Een groep jongemannen die iets duisters doen met studentes, waarna zij op nog onbekende wijze geen herinneringen hebben aan de ontmoeting. Wat kan daar allemaal gebeuren en wie kun je vertrouwen? Dit is een lekkere basis voor een spannend verhaal. Dat Alex, de mysterieuze verleider van hoofdpersoon Daniëlle, ook nog eens knap is en zich niets aantrekt van verwachtingen en regels, maakt dat je alle ingrediënten samen hebt voor een goed boek. Echter, de schrijfstijl is me (nog) niet pakkend genoeg. Toch vind ik dat Charlotte M. Baas een mooi debuut geschreven heeft en ik hoop dat ze door gaat, want ze heeft zeker potentie, al is ze nog niet op het niveau van Stephanie Meijer (Twilight-serie), maar ja, dat is misschien ook geen eerlijke vergelijking.

In een Q&A met Charlotte M. Baas kreeg op op de vraag welke invloed Twilight heeft gehad op haar verhalen het volgende antwoord:

"Ik had Twilight wel gelezen voordat ik mijn boeken begon te schrijven, maar het heeft me vooral ‘geleerd’ wat ik zelf niet in mijn verhalen wilde hebben. Het is eigenlijk een ‘anti-invloed’ geweest dus. De manier waarop haar vampiers zijn neergezet was iets wat ik zelf totaal niet wilde. Ik wil geen harde, koude personen die als glas/kristallen uit elkaar vallen. Die weergave is naar mijn idee ook niet realistisch uit te leggen, en dat wilde ik met mijn achtergrond als Medisch Bioloog zelf wel kunnen. Qua karakters had ik, nadat ik haar boeken voor de tweede keer las, ook wat op- en aanmerkingen, dus dat heb ik bij mijn personages ook vermeden."

Inmiddels is er een vervolg Onrust en wordt de laatste hand gelegd aan het derde deel Wanhoop. Hoewel ik Onrust nog niet gelezen heb, verwacht ik dat deze beter zal zijn dan Verlangen, om de simpele reden dat een schrijver groeit in het verhaal én in schrijfstijl.

Verlangen krijgt drie sterren uit vijf en is zeker voor de jongere lezers (het is immers een YA-boek) een fijn boek om mee op de bank te kruipen.